|
Piet Sebens
is een Noordelijke Realist die in zijn
stillevens doorgaans moderne attributen laat figureren. Schildertechnisch
zijn de schilderijen opgebouwd uit kleine, zichtbare verftoetsjes.
Meer over Piet Sebens...
|
|
Henk Helmantel
(1945)
is sinds 1967 werkzaam als kunstschilder in zijn
geboortedorp Westeremden. Hij houdt zich
voornamelijk bezig met het schilderen van stillevens en
interieurs van middeleeuwse (kerk)gebouwen in realistische stijl.
Meer over Henk Helmantel...
|
|
Jan Mankes
(1889-1920)
Hollands meest verstilde schilder: deze bondige karakterisering van Jan Mankes
als kunstenaar werd voor het eerst gebruikt door Richard Roland Holst in 1923
en geeft de kern van zijn werk weer.
Meer over Jan Mankes...
|
|
Eric De Vree
(1966) ondergaat
de impulsen van de "Nieuwe Antwerpse Klassieke School"
en het "Noordelijk Realisme". Hij werkt zich uit
het keurslijf van trends en vindt zijn inspiratie momenteel in
eenvoudige, sleetse voorwerpen zoals roestig gereedschap en stoffige flessen.
Meer over Eric De Vree...
|
|
Ger Stallenberg
(1957)
verwijst in zijn werken naar een dieper mysterie.
Contouren en vormen lossen
op om de baan vrij te maken voor een eindeloos continuum van licht en
kleur.
Meer over Ger Stallenberg...
|
|
Willem de Bont
(1953)
is begonnen als graficus in een abstracte, expressieve stijl.
Uit onvrede met zijn artistieke productie is hij op zoek gegaan naar nieuwe
mogelijkheden. De herwaardering voor figuratie maakte de weg vrij voor een
radicale koerswijziging.
Meer over Willem de Bont...
|
|
Jef Diels
stelde zich ten doel, het geheim van de oude meesters van de Vlaamse en
Hollandse 17de eeuwse school te ontsluieren. Al meer dan 25 jaar bestudeert
hij deze techniek, wat goed aan zijn werken te zien is.
Meer over Jef Diels...
|
|
Mario ter Braak
brengt een strakke ordening aan in de voorwerpen
die zijn schilderijen bevolken. Daarbij stelt hij de even vanzelfsprekende
hiërarchie tussen voor- en achtergrond in een stilleven ter discussie.
Meer over Mario ter Braak...
|
|
Olav Cleofas van Overbeek
is een bekende fijnschilder.
Hoe plastisch echter de
geschilderde voorwerpen ook overkomen, bij nadere beschouwing blijkt dat zowel
vorm en compositie als licht en kleur belangrijker zijn dan de weergave
van het materiaal.
Meer over Olav Cleofas van Overbeek...
|
|
Hans Parlevliet
(1953) is zich na een succesvolle carriere
als illustrator gaan toeleggen op het schilderen van minutieus uitgewerkte
stillevens.
Meer over Hans Parlevliet...
|
|
Bernard Verkaaik
(1946)
heeft na een succesvolle carriere in de reclamewereld zijn
dicipline verruild voor de kunsten. Hij is een van de weinigen
die een compositie die onbenoembare schoonheid kan meegeven.
Meer over Bernard Verkaaik...
|
|
Cornelis le Mair
(1944) Hedendaagse Nederlandse fijnschilder die zich
oriënteert op stillevens, landschappen, portretten en naakten in de sfeer van
de oude meesters.
Meer over Cornelis le Mair...
|
|
Leo Pors
(1952) is vanaf 1985 als autodidact bezig met schilderen,
hoofdzakelijk in olieverf. Door zich te verdiepen in technieken, literatuur
over het schilderen te lezen en te luisteren naar collega's groeit het werk en
wint het aan kracht en kleur.
Meer over Leo Pors...
|
|
Walter Elst
(1955) is autodidact en studeerde af in de
Geneeskunde aan de Universiteit van Brussel.
Zijn werk doet denken aan 17e eeuwers, maar zijn licht en compositie
zijn onmiskenbaar modern.
Meer over Walter Elst...
|
|
Jaap Roose
schildert niet primair om de voorstelling zelf, maar om te
overwinnen in de steeds terugkerende worsteling met de materie. Hij
zoekt naar de juiste nuances in kleur en vorm
met het doel een zekere natuurlijkheid in de voorstelling te bewerkstelligen.
Meer over Jaap Roose...
|
|
Ben Snijders
(1943) is een van de nestors van het huidige
noordnederlandse stilleven. Hoewel in principe consequent realistisch, neigt
de schildertrant in belangrijke delen van Snijders' schilderijen naar een meer
impressionistische zienswijze.
Meer over Ben Snijders...
|