PIET SEBENS
<terug
In het oevre van Piet Sebens (1961) nemen tafeltjes en kommetjes een belangrijke
plaats in. Daarnaast plaatst hij ook contrasterende objecten in zijn opstellingen. Zo
gebruikt hij met grote regelmaat Aziatische voorwerpen in zijn
olieverfschilderijen.
Compositie met geel tafeltje
In de strenge, zeer zorgvuldig opgebouwde,
sterk geometrische composities van Sebens geldt het 'less is more' principe:
met weinig objecten in een sterk hierarchische opstelling wordt een
optimaal rendement gehaald. Naast compositie is kleur een aandachtspunt in
zijn oevre. Het werk is verder opvallend eigentijds, zonder verwijzing
naar het verleden. Sebens neigt bij het schilderen naar perfectionisme, waarbij hij
niet gauw tevreden is met zijn eigen werk.
In technische zin valt zijn werk in twee delen uiteen. Zijn stillevens,
opgebouwd uit kleine verftoetsjes, vormen de hoofdcategorie en worden
altijd gesigneerd met zijn initialen PS en het jaar van de vervaardiging.
Het overige werk, veelal klein van formaat en meer impressionistisch van aard,
wordt onderscheidend gesigneerd met Piet. Van dit laatste werk is veel 'en plein air'
gemaakt in Frankrijk.
Piet Sebens
Hij maakt jaarlijks niet veel werkstukken, hooguit 4 of 5,
die doorgaans rechtstreeks naar particulieren gaan. In opdracht dus.
Piet Sebens studeerde aan de Academie Minerva in Groningen en is enige tijd
werkzaam geweest als docent tekenen. Sinds 1991 werkt hij als zelfstandig
kunstenaar. In 2002 won hij de Publieksprijs op de eerste Biënnale voor
Nederlandse Figuratieve kunst.
Meer informatie:
https://www.pietsebens.nl